De auto is meer dan een functioneel vervoersmiddel alleen

Datum: 5 december 2022

Bijna elk huishouden in Nederland heeft ten minste een auto. De auto is uiteraard een van de meest populaire en functionele vervoersmiddelen, maakt ons leven dan ook extra makkelijk en geeft ons onafhankelijkheid. De auto is echter niet voor iedereen puur en alleen functioneel. Er zijn namelijk duizenden, zo niet honderdduizenden in Nederland die zich met auto’s bezighouden in het kader van een hobby en voor de liefhebberij. Dit kan bijvoorbeeld door het bezoeken van beurzen en het particeperen in discussies op forums over auto’s op het internet. Velen brengen dit ook nog eens in de praktijk door het bezig zijn met het opknappen van oude auto’s en zogenaamde carstyling en het tunen van diverse soorten auto’s. Er gaat achter auto’s een hele wereld schuil en in de loop der jaren groeit er steeds meer animo voor getunede auto’s. Het is dan ook niet voor niets dat we dit soort auto’s steeds vaker tegenkomen op de weg.

Tip: Wagner Tuning: Duitse Fabrikant van Hoogwaardige intercooler!

Het verschil tussen carstyling en cartuning

Voor veel mensen valt carstyling in dezelfde categorie als cartuning, wat op zich logisch is, maar er zijn ook een aantal specifieke verschillen. Carstyling richt zich namelijk meestal op de visuele aspecten van de auto aan zowel het interieur als exterieur. Cartuning daarentegen, richt zich ook op veranderingen in de mechaniek van de auto en binnen in de motor om prestaties te verbeteren. Zaken als het sneller laten accelereren van de auto, een getunede uitlaat gebruiken om de auto meer power en geluid te laten produceren vallen dan ook onder het begrip tuning. Het plaatsen van bijvoorbeeld neon verlichting onder de auto of het verlagen van de bumpers zijn voorbeelden die binnen de categorie carstyling vallen.

Uitgelicht: Remus: Wereldleider in Hoogwaardige Performance Sportuitlaten!

Onderdelen zijn overal via internet te bestellen

Er is steeds meer interesse in cartuning en carstyling en het internet heeft hier een significante bijdrage aan geleverd. Vanaf de jaren 90 zijn verschillende forums op internet als paddenstoelen uit de grond geschoten. Liefhebbers en hobbyisten delen hun projecten met elkaar en wisselen tips en trucs uit over de aanpassingen aan de auto. Veel onderdelen die gebruikt worden voor het tunen van auto’s komen niet uit Nederland. Door het internet, is het importeren uit het buitenland een stuk goedkoper en eenvoudiger geworden. Onderdelen zijn dan ook vaak makkelijk te verkrijgen via diverse webshops, wat bijdraagt aan het verlagen van de drempel voor mensen om zich met cartuning en -styling bezig te houden.